Recent toegevoegde artikel(en)
  • Product
  • Aantal
  • Prijs
  1. Er bevinden zich geen producten in je winkelwagen
Wijzig winkelwagen
Eindtotaal 0.-
Subtotaal (inclusief BTW) 0.-
BTW (%) 0.-

Retouren en ruilen

Retourredenen
De via de Formido webshop bestelde artikelen kunnen om drie redenen in aanmerking komen voor de retourname:

Het artikel bevalt niet
Je hebt het recht om (een gedeelte van) de bestelling te herroepen tot 30 dagen na de dag van ontvangst van de producten. Onbeschadigde en ongebruikte goederen met de originele verpakking en originele kassabon kunnen zonder meer worden geretourneerd. In dit geval krijgt je het aankoopbedrag incl. eventuele verzendkosten retour. Je betaalt wel zelf de kosten voor het retour sturen. Buiten de 30 dagen is Formido niet verplicht tot retourname. Je dient de herroeping binnen 30 dagen (na ontvangst) te melden, uitsluitend bij de Formido vestiging van aankoop via email, telefoon of in de winkel zelf. 

Het artikel is defect geleverd
Indien een artikel defect geleverd wordt dien je dit binnen 30 dagen (na ontvangst) te melden via email of telefoon bij de leverende Formido vestiging. Het artikel wordt kosteloos retour genomen, uitsluitend in de Formido vestiging die het artikel heeft geleverd. Je krijgt eenzelfde artikel opnieuw geleverd. Indien het artikel besteld moet worden, wordt het artikel kosteloos nageleverd.

Technisch defect
Indien een artikel na 30 dagen defect gaat (na gebruik), wordt je verwezen naar het servicebedrijf van de betreffende fabrikant. Indien er geen servicebedrijf is, wordt het artikel binnen de garantieperiode door de leverende Formido vestiging retour genomen. Het aankoopbedrag en de eventuele retourkosten worden vergoed.

Voorwaarden retourneren
Voor producten die zijn besteld in de Formido webshop gelden de Algemene Voorwaarden voor de doe-het-zelfbranche van de VWDHZ, tot stand gekomen in september 2013 in overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad. Hierin staat vermeld dat de klant recht heeft op retournering van goederen gedurende 14 dagen na ontvangst van het product. Formido hanteert, zoals hiervoor omschreven, een termijn van 30 dagen.

Alleen onbeschadigde en ongebruikte goederen met de originele verpakking en originele kassabon kunnen in de vestiging van aankoop worden geretourneerd.

Gebruik een product bij ontvangst ook alleen maar om te beoordelen. Wanneer je het product wel gebruikt, levert dit een waardevermindering op. Voor deze waardevermindering brengen wij kosten in rekening. Ga daarom ook altijd voorzichtig met het product en de verpakking om. Zo kunnen wij het product weer netjes verkopen en kost het je geen geld.

Daarnaast dient voldaan te worden aan de volgende voorwaarden:

  • Het artikel dient onbeschadigd te zijn
  • Het artikel is voorzien van originele verpakking en labels
  • Het artikel is niet bewerkt
  • Het artikel is niet voorzien van een bewerking zoals slotgat (bij buitendeuren), 3-puntsluiting, tochtvaldorpel, brievenbussleuf, glasmontage enz.
  • Het artikel is niet voorzien van voorgemonteerd glas
  • Het artikel is niet onder maatwerk besteld
  • Glassets en/of glasruiten mogen niet retour 

Retourneren van producten
Retouren uit bestellingen die zijn gedaan via de Formido webwinkel kunnen op de volgende wijze worden gedaan:

Artikel terugbrengen in de winkel
Je kunt het artikel kosteloos in de winkel retour brengen. Op vertoon van de (kopie) kassabon, waarop het klantordernummer vermeld staat, en indien aan de voorwaarden voor retourname is voldaan, wordt het artikel retour genomen. Bij het retourneren kun je ervoor kiezen om het bedrag aan de kassa terug te ontvangen of dat het bedrag wordt teruggestort op het rekeningnummer dat je hebt gebruikt voor betaling van de webshopbestelling. Mocht je een of meerdere artikelen uit de bestelling houden, dan krijg je alleen het bedrag van het retour gestuurde product(en) terug, niet de verzendkosten of eventuele administratiekosten. Formido streeft ernaar de terugbetaling van jouw retour gestuurde product(en) binnen 7 werkdagen na retourname te laten plaatsvinden. Indien bij het bestellen gebruik is gemaakt van betaling met een creditcard dan zal de terugbetaling pas aan het eind van de maand op de rekening zichtbaar zijn.

Artikel retoursturen naar de winkel
Je kunt een artikel terugsturen naar de vestiging die het artikel geleverd heeft. Indien aan de voorwaarden voor retourname is voldaan, wordt het artikel retour genomen. Als je de volledige order retourneert krijg je het aankoopbedrag incl. eventuele verzendkosten retour. Dit bedrag wordt teruggestort op het rekeningnummer dat je hebt gebruikt voor betaling van de webshopbestelling. Je betaalt wel zelf de kosten voor het retour sturen. Mocht je een of meerdere artikelen uit de bestelling houden, dan krijg je alleen het bedrag van het retour gestuurde product(en) terug, niet de verzendkosten of eventuele administratiekosten. Formido streeft ernaar de terugbetaling van jouw retour gestuurde product(en) binnen 7 werkdagen na retourname te laten plaatsvinden. Indien bij het bestellen gebruik is gemaakt van betaling met een creditcard dan zal de terugbetaling pas aan het eind van de maand op de rekening zichtbaar zijn.

Maatwerk uitgesloten van retournering
Maatwerk artikelen kunnen NIET retour. De definitie van maatwerk is voor winkel en webshop aankopen verschillend:

Bij aankoop in winkel
Voor winkelaankopen geldt dat goederen die op verzoek van de consument zijn vervaardigd, gemengd, bewerkt of op maat gemaakt, of goederen die op verzoek van de consument zijn besteld, zijn uitgesloten van het recht van retournering

> Lees hier meer informatie over recht op herroeping voor winkelaankopen

Bij aankoop in de webshop
Voor webshopaankopen geldt dat artikelen die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument zijn uitgesloten van het recht van retournering.

Voorbeelden hiervan zijn:
- raamdecoratie speciaal op maat gemaakt,
- fotobehang met je eigen foto
- foto op je rolgordijn
- Storemax kasten
- bepaalde deuren (zie verdere uitleg hieronder) 

Maatwerk deuren: (Standaard-)deuren waarbij er een bewerking en/of service in opdracht van de klant aan wordt toegevoegd, waaronder:

  • Het door de leverancier laten aflakken van de deur in een door jou gekozen kleur. Standaard afgelakte deuren vallen dus niet onder maatwerk.
  • Het door de leverancier laten monteren van het glas, alleen wanneer dit los erbij gekocht is. Deuren waarvan het glas al is voorgemonteerd, vallen dus niet onder maatwerk.
  • Het door de leverancier aan de deur laten bevestigen van bijpassende artikelen. Deurbeslag, tochtprofielen etc.
  • Het door de leverancier laten doen van een onomkeerbare bewerking. Bijvoorbeeld slotgat en/of brievensleuf frezen.

Beprinte deuren (serie Expose) zijn geheel uitgesloten van de mogelijkheid tot retournering. 

Deuren met de standaardmaatvoeringen (zie hieronder) zijn standaard op voorraad bij de leverancier en vallen daarom NIET onder maatwerk (tenzij één van hiervoor genoemde aanpassingen aan de deur is gedaan):

  • Breedtes van: 53 cm t/m 103 cm met stappen van 5 cm naar boven (53, 58, 63 etc.)
  • Hoogtes van 201,5 cm, 211,5 cm en 231,5 cm

> Lees hier meer informatie over recht op herroeping voor webshopaankopen

Stap terug